LEDARN 4 - 2017

ÄNTLIGEN VERKAR DET BLI EN VIT JUL! DET HAR NU UNDER FLERA ÅR VARIT DÅLIGT MED SNÖ UNDER JULMÅNADEN, OCH HAR DET KOMMIT SNÖ SÅ HAR DEN SMÄLT BORT. DET HAR I SIN TUR SKAPAT EN HEL DEL HALKA, DET SOM DOCK VARIT POSITIVT FÖR OSS SOM PIMPELFISKAR VAR ATT DET BLEV FINA PIMPELISAR.

JAG TÄNKTE JAG SKULLE REFERERA LITE OM DOM AKTIVITERTER SOM KLUBBEN SYSSLAT MED UNDER ÅRET. VI HAR BLA. UNDER ÅRET DRIVIT PROJEKTET KLASSDRAGET, DÄR VI VÄNDER OSS TILL GRUNDSKOLORNA OCH ERBJUDER FRILUFTSDAGAR MED PRAKTISKT FISKE. UNDER DETTA ÅR VAR VI UTE MED TRE OLIKA SKOLOR OCH 164 ELEVER. VI HAR VARIT CA. 5 LEDARE VID VARJE TILLFÄLLE OCH HÖR BARA POSSITIVA KOMENTARER I KONTAKTERNA MED ELEVERNA.

DET HAR ÄVEN BLIVIT 2 LÄGER UNDER ÅRET, DET FÖRSTA I JULI TILL REMMARN I Ö-VIKS KOMMUN. LÄGRET VARADE I 3 DAGAR MED EN JAKTSTUGA SOM BASLÄGER, VI VAR 5 JUNIORER OCH 5 LEDARE SOM FISKADE ÖRING OCH RÖDING. HÖJDPUNKTEN VAR NÄR EN AV JUNIORERNA FICK EN RÖDING PÅ ÖVER 1 KG SOM NI KAN SE PÅ FÖRSÄTTSBLADET PÅ DRAGBLADET NR 3. DET ANDRA LÄGRET VAR ETT GÄDDFISKELÄGER UPPE PÅ ULLÅNGERSFJÄLLET I MÅNADS- SKIFTET SEP-OKT. VI VAR 4 JUNIORER OCH 4 LEDARE SOM DENNA GÅNG ANVÄNDE ETT MILITÄRTÄLT SOM BASLÄGER. ÖVERNATTNINGEN BLEV EN NY UPPLEVELSE FÖR UNGDOMMARNA, DET BLIR GANSKA KALLT I TÄLTET NÄR ELDVAKTEN SOMNAR. FISKET VART INTE SPECIELT BRA, MEN NÅGRA GÄDDOR LYCKADES VI FÅ.

NÄ NU GÅR VI UT OCH FISKAR!  ER ORDFÖRANDE

LEDAREN 2-2017

KAN INTE UNDGÅ ATT TA UPP FRÅGAN OM FISKE OCH ALLEMANSRÄTT. NÄR KLUBBEN VAR PÅ VIBYGGERÅ 2000 I HÖSTAS SÅ TOG JAG UPP VAD SOM GÄLLER I JUST DEN FRÅGAN. KUNDE NATURLIGTVIS INTE UNDGÅ ATT KONSTATERA ATT MÅNGA INTE VISSTE VILKA REGLER SOM GÄLLER. FÖR NÅGRA DAGAR SEDAN KOM JAG I DISKUSSION OM VAD SOM GÄLLER VID FISKE I NORDINGRÅ, EFTERSOM PERSONEN I FRÅGA VAR FÖDD I NOIRDINGRÅ OCH SOM BARN BRUKADE FISKA I SJÖAR DÄR. NUMERA HAR HAN ETT SOMMARBOENDE I VIBYGGERÅ. HANS UPPFATTNING VAR ATT EFTERSOM DET INTE FANNS NÅGRA FISKEKORT ATT KÖPA SÅ VAR FISKET FRITT. BLEV NATURLIGTVIS TVUNGEN ATT UPPLYSA HONOM ATT SÅ INTE ÄR FALLET, FISKE TILLHÖR FISKERÄTTSÄGAREN OCH ÄR INTE EN ALLEMANSRÄTT. NATURLIGTVIS BLEV HAN FÖRVÅNAD ÖVER DET, NU KOM VI ÄVEN IN PÅ VAD SOM GÄLLER I HAVET, EFTERSOM HAN BRUKADE LÄGGA NÄT UNDER SOMMAREN. DÄR KUNDE JAG LUGNA HONOM VAD GÄLLER RÄTT ATT FISKA EFTERSOM STATEN HAR GETT SVENSKA MEDBORGARE RÄTT ATT UTÖVA FISKE EFTER SVERIGES KUSTER SAMT I DOM 5 STORA SJÖARNA. DÄREMOT BLEV JAG INRESSERAD AV ATT HÖR HUR VAD HAN BRUKADE FÅ I SINA NÄT. SVARET BLEV NATURLIGTVIS STRÖMMING, SIK, ABBORRE OCH ÖRING. NÄR DET GÄLLDE TIDEN SOM DET VAR TILLÅTET ATT LÄGGA NÄT VAR HAN MEDVETEN OM ATT PÅ HÖSTEN NÄR HAVSÖRINGEN LEKER VAR DET FÖRBJUDET ATT LÄGGA NÄT UTANFÖR BÄCKAR OCH ÅAR. NÄR JAG FRÅGADE OM VILKET MINIMIMÅTT SOM GÄLLER FÖR HAVSÖRING BLEV HAN LITE FRÅGANDE, MINIMIMÅTT PÅ HAVSÖRING JA KANSKE 25 CM. NÄR JAG DÅ UPPLYSTE HONOM OM ATT DET VAR 40 CM BLEV HAN PAFF, SÅ LÅNG!? DET BETYDDER NATURLIGTVIS ATT MÅNGA HAVSÖRINGAR SOM VARIT FÖR SMÅ HAMNAT I STEKPANNAN AV OKUNSKAP. BÅDE VAD DET GÄLLER FISKE I ENSKILT VATTEN OCH FISKE I HAVET OCH ÅAR EFTER HAVSÖRING ÄR KUNSKAPEN DÅLIG.

DET BEHÖVS UPPLYSNING VAD SOM GÄLLER I BÅDE INSJÖ OCH HAV.

VI SOM VET VILKA REGLER SOM GÄLLER NU GÅR VI UT OCH FISKAR.

LEDAREN 1-2017

TIDEN FLYGER IVÄG, DET ÄR JU SOM DET VAR IGÅR JAG TACKADE FÖR ERT FÖRTROENDE ATT SOM ORDFÖRANDE LEDA KLUBBEN UNDER 2016. NU HAR REDAN ETT ÅR GÅTT OCH VI HAR HAFT ETT NYTT ÅRSMÖTE, OCH NI HAR ÅTERIGEN GETT MIG FÖRTROENDET ATT LEDA KLUBBEN ETT ÅR TILL. JAG TACKAR NATURLIGTVIS FÖR DET FÖRTROENDET, MEN UTAN DEN ÖVRIGA STYRELSEN OCH ARBETSGRUPPERNA SKULLE DET INTE GÅ.

FÖR DRYGT EN MÅNAD SEN SKEDDE EN LITEN FÖR MIG OFRIVILLIG PIRUETT MED PÅFÖLJANDE BESÖK PÅ AKUTEN, DÄR KONSTATERADES DET ETT HANDLEDSBRÅTT PÅ VÄNSTER UNDERARM MED GIPSNING SOM FÖLJD. BESKEDET ATT GIPSET SKULLE SITTAPÅ I 4 VECKOR VAR INGET GLÄDJANDE BESKED, PIMPELSÄSONGEN VAR JU I FULL GÅNG OCH MED EN ARM I GIPS VAR DET INTE ATT TÄNKA PÅ ATT FISKA. NATURLIGTVIS SPREDS NYHETEN OM MIN SITUATION PÅ BYN, EN DAG TRÄFFADE GERD EN PERSON SOM TYCKTE ATT HON SKULLE TALA OM FÖR MIG VILKET ”KLANTARSEL” JAG VAR SOM INTE HADE BRODDAR NÄR JAG VARUTE PÅ HALKAN. SJÄLV SER JAG DET SOM EN LITEN MISSBEDÖMNING AV SITUATIONEN. MEN NÅGOT ONT HAR KANSKE NÅGOT GOTT MED SIG, MED MIN OFRIVILLIGA VILA VISADE DET SIG ATT NÄR JAG KUNDE BÖRJA VARA MED PÅ DE KOMMANDE TÄVLINGARNA SKULL TÄVLINGSFORMEN VARA PÅ TOPP.( GÅR ATT STUDERA TÄVLINGSRESULTATEN PÅ ANNAN PLATS I DRAGBLADET.) SÅ SOM ELITIDROTTARE MÅSTE TA EN VILOPERIOD INFÖR STORA TÄVLNGAR, BEHÖVER ÄVEN EN PIMPELFISKARE EN VILOPERIOD. NU ÄR ”KLANTARSLET” I FULLGÅNG IGEN OCH JAG HOPPAS VI MÖTS PÅ ISEN ELLER VI SJÖSTRANDEN FRAMÖVER.

NÄ NU GÅR VI UT OCH FISKAR

ER ORDFÖRANDE

LEDARN 4 - 2016 (2:A JAN. 2017)

NU NÄRMAR SIG VERKSAMHETSÅRET 2016 SITT SLUT OCH OM JAG SAMMANFATTAR DETTA ÅR NÄR DET GÄLLER DEN VERKSAMHET SOM VI SYSSLAT MED.  JAG BÖRJAR MED ATT TACKA ALLA DOM SOM STÄLLER UPP OCH HJÄLPER TILL VID VÅRA AKTIVITETER, UTAN ERT ENGAGEMANG SKULLE DET INTE FUNGERA. MYCKET AV ÅRETS VERSAMHETEN HAR RIKTAT SIG TILL UNGDOMMAR OCH VÅRAT SAMMARBETE MED SKOLORNA I VÅRT OMRÅDE. VI HAR VID TVÅ TILLFÄLLEN ÅKT PÅ LÄGER MED ÖVERNATTNINGAR DÄR VI FISKAT ÄDELFISK, GÄDDA OCH ABBORRE. VI HAR HAFT TUR MED VÄDRET OCH EN DEL FISK BLEV DET OCKSÅ, SÅ HUMÖRET HAR VARIT PÅ TOPP. VID GÄDDLÄGRET BLEV DET ÄVEN SÅ ATT DET FILEADES GÄDDA OCH ABBORRE SOM SEDAN GRILLADES OCH AVSMAKADES AV DELTAGARNA, ALLA VAR ÖVERENS OM ATT DET SMAKADE FÖRTRÄFFLIGT.

SAMMARBETET MED SKOLORNA I DET SÅ KALLADE ”KLASSDRAGET” HAR I ÅR VARIT OMFATTANDE, VI HAR VARIT UTE MED DOCKSTA-, ULLÅNGERS- OCH NORDINGRÅSKOLAN MED BÅDE PIMPEL OCH METE, SAMMANLAGT ÖVER 150 ELEVER. ETT SAMARBETE SOM ÄR VÄLDIGT STIMULERANDE OCH SOM VI FÖRHOPPNINGSVIS KOMMER ATT KUNNA FORSÄTTA MED. INTRESSET FRÅN SKOLORNA HAR REDAN VISAT SIG.

UNDER VÅR OCH HÖST HAR DET VARIT ÖPPETHUS I KLUBBLOKALEN FÖR ALLA INTRESSERADE OCH DET HAR PYSSLATS EN HEL DEL MED ATT TILLVERKA OLIKA FISKEPRYLAR, INFÖR SOMMARENS FISKELÄGER HADE VI ÄVEN EN KVÄLL MED TRÄNING I FLUGKASTNING, FRAMFÖRALLT MED UNGDOMMARNA (EN DEL AV DE VUXNA BEHÖVDE DET OCKSÅ KAN TILLÄGGAS).

NU NÄRMAR SIG OCKSÅ TIDEN FÖR ÅRSMÖTET (SE KALLELSEN LÄNGRE FRAM I DRAGBLADET) DET BETYDER OCKSÅ ATT DEN SOM VILL LÄMNA IN EN MOTION TILL ÅRSMÖTET SKALL LÄMNA DEN INNAN DEN 9/1 OCH ATT VALBEREDNINGEN (PAUL BÖHLENIUS) VILL HA FÖRSLAG PÅ PERSONER TILL STYRELSE OCH ÖVRIGA POSTER.

MED FÖHOPPNING OM ETT GOTT NYTT FISKEÅR.      ER ORFÖRANDE

LEDARN 3 - 2016

MED EN FANTASTISKT FIN SOMMAR MED VÄRME, ÅSKA, SVAGA VINDAR , LJUMMA SOMMAR KVÄLLAR OCH LITE MYGG, SER VI FRAM EMOT DEN KOMMANDE HÖSTEN. JAG HOPPAS NI UTNYTTJAT SOMMAREN TILL MÅNGA TREVLIGA FISKETURER, OCH DÄRMED OCKSÅ MÖJLGHETEN ATT AVNJUTA NÅGRA DELIKATA FISKMIDDAGAR. FÖR EGEN DEL HAR DET BLIVIT NÅGRA FINA FISKETURER MED BÅDE LYCKAT OCH MINDRE LYCKAT RESULTAT.

JAG SKREV I EN TIDIGARE LEDARE OM DEN TERRORIST SOM JAG FÅR DRAS MED HEMMAVID, NU TÄNKER JAG MEDDELA ATT UNDER EN AV SOMMARENS FISKETURER SOM KLUBBEN ARRANGERAT BLEV JUST UPPLEVELSEN AV ATT BLI TERRORISERAD ÅTER AKTUELL. ATT NÅGOT SÅ LITET KAN FÅ EN HEL GRUPP PÅ 10 PERSONER ATT GE UPP DET TÄNKTA FISKET OCH ÅKA HEM, JAG TÄNKER PÅ KNOTT-KNOTT-KNOTT…….. NÄR KLUBBEN HADE SITT ÅRLIGA FISKELÄGER I REMMARN, DEN HÄR KVÄLLEN SKULLE FISKET SKE I HOLMSJÖN I NÄRHETEN AV TEGELTRÄSK. VI KOM DIT PÅ EFTERMIDDAGEN OCH SKULLE FISKA DÄR UNDER KVÄLLEN, DET VAR FINT VÄDER MED EN MÅTTLIG VIND, EFTER EN TIDS FISKE VAR DET DAGS FÖR MAT, EFTER MATEN FORTSATTE FISKET NU BÖRJADE VINDEN MOJNA OCH TERRORISTERNA UPPENBARADE SIG. EN EFTER EN AV FISKARNA FÖRSVANN FRÅN SJÖN OCH SÖKTE SIG TILLVINDSKYDDET, DÄR RÖKPELAREN BOLMADE FRÅN SKORSTENEN. ATT FÖRSVARA SIG MOT DENNA HORD AV KNOTT VAR OMÖJLIG, VARKEN MYGGOLJA AV OLIKA SLAG, MYGGNÄT ELLER TJURIGHET HJÄLPTE. VI BLEV HELT ENKELT TVUNGNA ATT GE UPP OCH ÅKA HEM TILL STUGAN. DÄRMED KAN KONSTATERAS ATT EN TERRORIST MED KLOR OCH TÄNDER ÄR LÄTTARE ATT TAS MED ÄN EN HORD AV MILLIMETERSTORA KNOTTAR. (UTAN KNOTT LITE MAT TILL FISKEN).

NU KOMMER HÖSTEN OCH DÅ BEHÖVER VI INTE ANVÄNDA MYGGOLJA ELLER MYGGHATT, JAG HOPPAS ATT VI SES VID NÅGON AV VÅRA AKTIVITETER UNDER HÖSTEN.

ER ORDFÖRANDE.

LEDARN 2 - 2016

NÄR DETTA SKRIVS HAR VI FÅTT EN FÖRSMAK AV SOMMAREN, VÄRMEN HAR STARTAT KLÄCKNINGAR AV OLIKA INSEKTER I VÅRA VATTENDRAG OCH FISKARNA HAR VAKNAT TILL LIV. I MITT NÄRVATTEN KAN JAG KONSTATERA ATT DOM SOM BRUKAR FISKA VARIT VÄLDIGT AKTIVA, VILKET TYDER PÅ ATT FISKEN HAR NAPPAT BRA. NU ÄR DET BARA ATT HOPPAS ATT VI FÅR EN FIN SOMMAR OCH ATT FISKETILLFÄLLENA BLIR MÅNGA. INGET GÅR VÄL UPP MOT ATT KOMMA TILL ETT VATTEN EN VACKER FÖRSOMMARKVÄLL OCH SE FLERA FISKAR VAKA, SEDAN TACKLA SPÖET OCH SMYGA UT TILL STRANDEN SAMT GÖRA FÖRSTA KASTET.  JAG SOM OFTAST FISKAR MED FLUGA OCH FLUGSPÖ KONSTATERAR SNART ATT VALET AV FLUGA INTE VAR DEN RÄTTA, INGEN FISK VILL NAPPA. SNABBT BYTE AV FLUGA OCH NYTT KAST, FLUGAN HINNER INTE MER ÄN LANDA INNAN VATTNET BRYTS AV EN ÖRING SOM KROKAS, EFTER EN LIVLIG KAMP LANDAS FISKEN OCH KVÄLLEN ÄR RÄDDAD. MÅNGA ÄR VI VÄL SOM NJUTER AV ATT UPPLEVA FISKET (VILKET DET NU ÄN KAN VARA) OCH NATUREN SOM VI VISTAS I. NÅGOT SOM STÖR MIG ÄR DOCK ATT DET FINNS ”FISKARE” SOM INTE SER VÄRDET AV FISKET OCH NATUREN DOM VISTAS I. MÅNGA HAR SVÅRT ATT FÖLJA DE REGLER SOM FINNS SAMT ATT MAN TYDLIGEN HAR STORA SVÅRIGHETER ATT FÖRSTÅ ATT MAN LÄMNAR SKRÄPET I DE SOPTUNNOR SOM FINNS, ELLER TAR DET MED SIG HEM. INGEN BLIR GLAD AV ATT SE TOMBURKAR OCH FÖPACKNINGAR SLÄNGDA I NATUREN SOM VI VISTAS I.

EN HEL DEL HAR HÄNT I KLUBBEN UNDER SEN VINTERN OCH VÅREN, VÅR TROGNA LEDARSTAB HAR 5 GÅNGER VARIT UTE MED ALLA DOM 3 SKOLORNA I VÅRT DISTRIKTET. KAN KONSTATERAS ATT MER STIMULERANDE VERSAMHET ÄR SVÅR ATT HITTA. MÅNGA AV ELEVERNA HAR TIDIGARE INTE VARIT I KONTAKT MED FISKE, MEN INTRESSET FÖR ATT FÅ PROVA PÅ GÅR DET INTE ATT TA MISTE PÅ. DET ÄR DOCK SYND ATT VI INTE KAN BESTÄMMA VILKET VÄDER DET BLIR UNDER DE HÄR DAGARNA, VILKET BLAND ANNAT RESULTERADE I ETT INTENSIVT REGNANDE NÄR VI PIMPLADE MED NORDINGRÅSKOLAN.

NÄ NUR GÅR VI UT OCH FISKAR.      PJW.

LEDARN 1 - 2016

NYTT VERKSAMHETSÅR SAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR, SÅ KAN MAN SAMMANFATTA ÅRSMÖTET SOM HÖLLS I FEBRUARI. JAG FICK ÅTERIGEN FÖRTROENDET ATT LOTSA KLUBBEN IGENOM ETT NYTT VERSAMHETSÅR, OCH HOPPAS ATT JAG TILLSAMMANS MED ÖVRIGA STYRELSEN SKA KUNNA ERBJUDA ER ETT INTRESSANT OCH GIVANDE ÅR MED OLIKA ARRANGEMANG, MED FISKE SOM UTGÅNGSPUNKT.

DOCK FIRADE VI VÅRT 30-ÅRS JUBELIUM FÖREGÅENDE ÅR, VILKET BETYDER ATT NU SER VI FRAM MOT NÄSTA JUBELIUM, JAG HOPPAS ATT NI TOG CHANSEN ATT VARA MED PÅ NÅGON AV VÅRA FESTER.

EN AV DOM AKTIVITER SOM JAG SER ATT KLUBBEN MÅSTE SATSA PÅ ÄR SAMMANRBETET MED SKOLORNA I OMRÅDET, JAG KAN KONSTATERA ATT BÅDE DOM I KLUBBEN SOM STÄLLER UPP OCH HJÄLPER TILL, SAMT INTRESSET FRÅN SKOLORNA ÄR POSITIVT. DET KUNDE VI SE NU I VINTER NÄR BÅDE ULLÅNGERS- OCH NORDINGRÅSKOLAN HÖRDE AV SIG OCH UNDRADE OM DOM FICK VARA MED I KLASSDRAGET ÄVEN DETTA ÅR. VILKET BETYDER ATT VI KOMMER ATT ARRANGERA PIMPEL- OCH METEDAGAR MED BÅDE DOCKSTA, ULLÅNGER OCH NORDINGRÅSKOLORNA I ÅR, ALLTSÅ 6 DAGAR MED FISKE FÖR SKOLUNGDOMMAR. JOBBIGT MEN ROLIGT!

MEN NATURLIGTVIS KOMMER DET ATT BLI EN HEL DEL ANDRA AKTIVITETER UNDER ÅRET, GÅ IN PÅ VÅR HEMSIDA sfk-hogakusten.se OCH LÄS OM DE AKTIVITER SOM KOMMER. HÖR ÄVEN AV ER TILL OSS OM DU HAR UPPSLAG TILL VÅR VERSAMHET. TELEFONNR OCH E-MAIL FINNS PÅ KLUBBSIDAN.

NÄ NU GÅR VI UT OCH FISKAR

LEDARN 4 - 2015

NU NÄRMAR SIG VINTERN OCH VI KAN KONSTATER ATT DET HAR BÖRJAT LÄGGA SIG IS PÅ NÅGRA AV DE MINDRE SJÖARNA OCH DE FÖRSTA SNÖFLINGORNA HAR VISAT SIG. VI SOM ÄR INTRESSERADE AV PIMPELFISKET VERKAR KUNNA BÖRJA BLÄNKA UPP VÅRA PIRKAR SÅ DOM BLIR ATTRAKTIVA FÖR ABBORRE OCH RÖDING. REDAN KAN JAG KONSTATERA ATT DE FÖRSTA PIMPELFISKARNA REDAN HAR PRÖVAT LYCKAN PÅ SÄTRATJÄRNEN. EFTER BARA NÅGRA DAGAR MED MINUSGRADER NER TILL 8 GRADER VAR ISEN NÄSTAN 10 CM. HUR FISKELYCKAN VAR VET JAG INTE. NU STARTAR ÄVEN KLUBBENS TÄVLINGAR OCH UTFLYKTER PÅ VÅRA ISAR, SÅ KOLLA HEMSIDAN OCH DRAGBLADET VAD SOM ÄR PÅ GÅNG.

”TERRORISTEN” JA DET ORDET HÖR VI NÄSTAN DAGLIGEN I NYHETSÄNDNINGAR OCH LÄSER OM I TIDNINGAR. NU HAR DEN OCKSÅ KOMMIT TILL SÄTRA! I OKTOBER HADE KLUBBEN ETT GÄDDLÄGER UPPE VID DEGERSJÖN, ALLTID ETT TREVLIGT TILLFÄLLE ATT FISKA OCH UMGÅS EN HELG. SOM VANLIGT VAR VI ETT ANTAL UNGDOMMAR OCH VUXNA SOM LYCKADES DRA UPP ETT ANTAL GÄDDOR. FÖR EGEN DEL TOG JAG HEM 4 STYCKEN SOM VÅR INNEBOENDE (TERRORISTEN) SKULLE FÅ. GÄDDORNA DELADES UPP I LÄMPLIGA DELAR SOM DÅ KUNDE KOKAS. NATURLIGTVIS SKULLE ANRÄTTNINGEN PROVSMAKAS DIREKT. VI KUNDE KONSTATERA ATT DET FÖLL I GOD JORD SOM DET HETER. UNDER DE FÖLJANDE 3 VECKORNA BLEV VI I ORDES RÄTTA BEMÄRKELSE”TERRORISERADE” AV VÅR INNEBOENDE, SOM DAGARNA I ÄNDA GJORDE OSS UPPMÄRKSAMMAD PÅ ATT HAN INTE FICK TILLRÄCKLIGT MED MAT. FRÅN MORRON OCH TILL KVÄLL JAMADES DET HÖGJUTT OM MATSKÅLEN INTE INNEHÖLL NYKOKT GÄDDA.

NÄ NU MÅSTE JAG NOG UT OCH FÖRSÖKA DRA NÅGRA GÄDDOR.   ER ORDFÖRANDE

LEDARN 3 - 2015

NU ÄNTLIGEN TYCKS VI FÅ KÄNNA LITE PÅ SOMMAREN.

EFTER EN BLÖT OCH KALL SOMMAR TYCKS DET ÄNTLIGEN KOMMA NÅGRA DAGAR MED VACKERT OCH VARMT VÄDER, VÄDRET I SIG HAR INTE GYNNAT FISKET PÅ VÅRA BREDDGRADER KAN MAN KONSTATERA. FRAMFÖRALLT PÅVERKAR VÄDRET SÅ DET HAR INTE BLIVIT SÅ MÅNGA FISKETURER FÖR UNDERTECKNAD. DOCK MÅSTE JAG KONSTATERA ATT VI HADE EN FANTASTISKT TUR MED VÄDRET OCH FISKET NÄR VI VAR PÅ FISKELÄGRET I REMMARN. BÄTTRE FISKE ÄN DET VI HADE DÅ GÅR NOG INTE ATT ÖNSKA SIG.

KAN FISKE VARA ORÄTTVIST? JA VISST KAN MAN UNDRA DET IBLAND,

DET HAR VÄL HÄNT ETT ANTAL GÅNGER ATT DOM MAN FISKAT MED FÅTT DEN DÄR STORA TROFEFISKEN FAST MAN FISKAT MED SAMMA BETEN OCH PÅ SAMMA PLATS, ÄR DET RÄTTVIST?

KAN BERÄTTA OM ETT FISKETILLFÄLLE DÄR BÅDE PAPPAN, STOREBROR OCH PAPPAS KOMPIS SÄKERT TYCKTE ATT DET VAR LITE ORÄTTVIST ATT MINSTINGEN PÅ 6 ÅR FICK EN ABBORRE PÅ NÄSTAN 1,2 KG I FÖRSTA KASTET MEDANS DOM INTE ENS FÅTT ORDNING PÅ UTRUSTNINGEN. DE TVÅ FAMILJERNA ÅKTE TILL EN FIN TJÄRN DÄR DET FINNS ÖRING OCH ABBORRE, DE TVÅ PAPPORNA RÄKNAR SIG TILL(KAN JAG TRO)STORFISKARE. MEN INNAN DOM ENS FÅTT UTRUSTNINGEN KLAR HADE DEN LILLA DOTTERN REDAN DRAGIT DEN FINA ABBORREN. OCH NATURLIGTVIS BLEV DET SEN BARA TUSENBRÖDER SOM NAPPADE. VISST ÄR DET SLUMPEN SOM GÖR VEMS KROK FISKEN NAPPAR PÅ (OCH SKICKLIGHET ENLIGT VISSA) MEN INTE ÄR DET RÄTTVIST ALLA GÅNGER.

LEDAREN 2-2015

NU HAR JUBILEMUMSÅRET FÖR KLUBBEN INLETTS. KLUBBEN HAR JU FUNNITS I 30 ÅR OCH DEN 14 MAJ VAR DET JUBILEUMSSFEST PÅ KLUBBLOKALEN. KUL ATT SÅ MÅNGA KOM OCH FIRADE EVENEMANGET. NÄR MAN STARTAR EN FÖRENING ÄR DET NATURLIGTVIS SVÅRT ATT VETA HUR LÄNGE INTRESSET FINNS ATT I FÖRENINGSFORM TRÄFFAS OCH VERKA FÖR ATT SOM I VÅRAT FALL FÖRA INRESSET FÖR FISKE I OLIKA FORMER VIDARE TILL LIKASINNADE. SAMTIDIGT KRÄVS NATURLIGTVIS ELDSKÄLAR SOM ÄR VILLIGA ATT STÄLLAUPP OCH LEDA FÖRENINGEN. UTAN ELDSKÄLAR KOMMER EN FÖRENING ATT SJÄLVDÖ. DEN HÄR FÖRENINGEN HAR ALLTSÅ FUNNITS I 30 ÅR OCH SOM VI SÅG PÅ JUBILEUMSFESTEN FINNS FORTFARANDE INTRESSET ATT DELA MED OSS AV VÅRT INTRESSE FÖR FISKE. DET SOM DOCK ÄR OROVÄCKANDE ÄR ATT VI SOM VAR MED I STARTEN AV FÖRENINGEN FORTFARANDE LEDER KLUBBEN, OCH DET ÄR INTE PÅGRUND AV ATT VI KRÄVER ATT FÅ SITTA KVAR, UTAN ATT FÖR ATT ÅTERVÄXTEN ÄR FÖR DÅLIG. VI MÅSTE FÅ YNGRE MEDLEMMAR SOM KÄNNER ATT EN FISKEKLUBB SOM VÅR ÄR VIKTIG FÖR ATT SAMLA LIKASINNADE.  DÄR MAN TILLSAMMANS TRÄFFAS OCH DISKUTERAR OLIKA FRÅGOR OM FISKE, GENOMFÖR OLIKA ARRANGEMANG FÖR ATT SPRIDA KUNSKAP OCH INTRESSET VIDARE, FRAMFÖRALLT TILL DET UPPVÄXANDE SLÄKTET.  ATT TILLSAMMANS UTÖVAR ETT GEMENSAMT INTRESSE ÄR ATT SKAPA EN FRAMTID FÖR EN FÖENING SOM VÅR, SOM NU FUNNITS I 30 ÅR.

JAG HOPPAS OCH TROR ATT NYA KRAFTER KOMMER ATT DRIVA KLUBBEN VIDARE TILL FLER JUBILEÉR. DE SOM KOMMER ATT LEDA FÖRENINGEN I FRAMTIDEN SKA INTE SE FÖRENINGEN SOM STATISK INSTUTION UTAN SKA NATURLIGTVIS FORMA DEN SOM DOM TYCKER ATT DEN SKA DRIVAS.

NU SKA NI INTE TRO ATT VI SOM LEDER FÖRENINGEN I DAGSLÄGET TÄNKER SLUTA BARA FÖR ATT JAG FÖR FRAM DESSA TANKAR, MEN VI SER NATURLIGTVIS EN FRAMTID MED NYA KRAFTER VID RODRET.

LEDAREN 1-2015

JA SÅ DÅ STARTAR VI JUBILEUMSÅRET MED ÅRETS FÖRSTA DRAGBLAD. JAG FÅR BÖRJA MED ATT TACKA FÖR FÖRTROENDET SOM NI GAV MIG PÅ ÅRSMÖTET MED ATT LEDA KLUBBEN UNDER DET JUBLEUMSÅR VI HAR FRAMFÖR OSS. JAG HAR NYSS KOMMIT HEM FRÅN EN VECKA I FJÄLLEN MED ATT FISKA RÖDING, OCH HAR VÄL ALDRIG VARIT PÅ EN FJÄLLSJÖ MED SÅ FINA FÖRHÅLLANDEN SOM VI KOM TILL. 1 DM SNÖ OCH 50 CM KÄRNIS, SAMT EN STÅLANDE SOL SOM VÄRMDE MED TAKDROPP SOM FÖLJD UNDER SENARE HALVAN AV VECKAN. DET VISADE SIG DOCK ATT UNDER DE FÖRST TVÅ DAGARNA VAR VÄDRET ETT ANNAT MED SNÖ OCH VIND, FISKET VAR VÄLDIGT BRA MED FLERA FINA FISKAR ÖVER HALV KILOT, NÄR SÅ SOL OCH VÄRMEN KOM VISADE DET SIG OCKSÅ ATT FISKEN HELT SLUTADE ATT NAPPA. ISTÄLLET FICK VI INRIKTA OSS PÅ ATT BÄTTRA PÅ SOLBRÄNNAN.

NU NÄRMAST SKALL KLUBBEN TILL ULLÅNGERSSKOLAN FÖR ATT VISA DOM PÅ PIMPELFISKETS GRUNDER, VI KOMMER ATT TA MED 3 KLASSER UT PÅ ISEN MED FÖRHOPPNING ATT DET SKA NAPPA NÅGRA ABBORRAR PÅ DE MAGGOTAGNADE KROKARNA.